Hetzelfde.. maar toch net iets anders! - Reisverslag uit Sydney, Australië van Mex - WaarBenJij.nu Hetzelfde.. maar toch net iets anders! - Reisverslag uit Sydney, Australië van Mex - WaarBenJij.nu

Hetzelfde.. maar toch net iets anders!

Door: Mex

Blijf op de hoogte en volg Mex

30 April 2014 | Australië, Sydney

Hetzelfde..maar toch net iets anders!

Inmiddels is het al bijna zeven weken geleden dat mijn nieuwe leventje in Sydney begon en wat is er sindsdien veel gebeurd!
Tijdens de eerste vier weken was het moeilijk om mijn draai hier te vinden. Ik vroeg mij af waarom ik deze stap had gezet en verlangde naar mijn oude vertrouwde leventje in Nederland. Niet zo gek misschien.. van een druk en gezellig leven vol met vrienden, familie en vrijheid zit ik ineens alleen, aan de andere kant van de wereld en woon ik bij mensen in huis die ik niet ken. Inmiddels kan ik zeggen dat ik mijn draai hier heb gevonden.. het no-worries leven begint te wennen en ik geniet van de nieuwe avonturen die ik hier meemaak! Want hoe bijzonder is het dat ik na het ontdekken van het leven in New York nu ook het leven in Sydney/Australie mag ervaren!

Zoals de titel al aangeeft heb ik de afgelopen weken ontdek ik dat veel dingen hier het zelfde zijn maar toch ook net iets anders.. Ook hier komt de zon op en gaat die 's avonds weer onder en hebben we 24 uur in een dag. Ook hier hebben we vier seizoenen en schitteren de sterren 's nachts aan de hemel. Ook hier gaan mensen met de auto naar hun werk en gaan kinderen naar school. Het is alleen net allemaal iets anders..

De seizoenen zijn hier omgedraaid.. het is nu herfst en ook hier vallen er zo nu en dan wat bladeren van de bomen alleen zijn het dan bijvoorbeeld palmboombladeren. In de winter wordt het hier in Sydney gemiddeld zo'n 18 graden... toch lopen ze hier net als wij in de winter rond met dikke jassen, sjaals en mutsen en roept mijn host-mum nu al: 'its freezing cold!!' ( 20graden.. Van binnen moet ik dan erg lachen...) Binnen Australië zijn er verschillende tijdzones en het tijdsverschil met Nederland is op dit moment 8 uur met Sydney.
En waar wij 's nachts naar de grote beer/steelpan zoeken, zoeken ze hier naar het zuiderkruis.

Ook het gezinsleven heeft veel gelijkenissen maar is toch net weer anders.. ze rijden hier aan de andere kant van de weg(nog steeds lastig bij het oversteken), de kinderen dragen schooluniformen en gaan, wanneer ze ouder zijn, vaak naar een boy or girl school, in de tuin mag alleen water gesproeid worden voor 10am en na 4pm omdat het water anders al opdroogd voordat de planten het kunnen opnemen en het water in bijvoorbeeld de douche draait hier de andere kant op de afvoer in. Ook hier zingen ze het liedje row, row row your boat alleen hebben ze hier in Australie hun eigen versie en eindigt het in.. if you see a crocodile dont't forget to scream! En waar wij afgelopen weekend kingsday vierden, vierden ze hier ANZAC-day (de enige dag dat er gegokt mag worden in Australie).

Ook voor mijzelf merk ik dat dingen net iets anders gaan..
Waar ik in Nederland bijvoorbeeld veel na kon denken over mijn toekomst en mij dan toch ook wel zorgen kon maken leef ik hier meer van dag tot dag en wanneer ik aan de toekomst denk, denk ik steeds meer.. no-worries!

Ook hier ga ik op zondag naar de kerk. En in plaats van een half uur te fietsen loop ik hier een half uur naar de kerk. De kerk waar ik hier naar toe ga is trouwens een middel grote gemeente (120 mensen) en de leden komen van over de hele wereld!! Waar het in nederland fijn was om samen met voornamelijke andere nederlanders te getuigen van onze liefdevolle God moet ik zeggen dat het hier wel heel bijzonder is om elke zondag met mensen van elk wereld deel in het engels te zingen van Gods grootheid! En waar nederlanders vaak toch een beetje op zichzelf zijn ben ik in de eerste maand al uitgenodigd voor een lunch, een dinner, een bbq, 3 bijbelstudie groepen en ga ik 24 mei mee naar een vrouwenconferentie waar 2000 vrouwen worden verwacht om samen over God te praten!! Heel bijzonder!

En zo zijn er nog veel meer van kleine dingentjes die ik hier net iets anders doe.. in plaats van whatsapp ben ik hier weer terug naar het sms! En waar ik in Nederland zovaak mogelijk probeer uit te slapen ben ik hier bijna elke dag tussen 7 en 8 wakker (ook op vrije dagen) en lig ik regelmatig tussen 9 en 10 in bed. En zoals velen van jullie weten kon ik in Nederland wel elke dag chips eten, omdat het zooo lekker is haha, maar heb ik hier in 7 weken nog maar 3x chips gegeten en eet ik liever een stuk fruit als ik 'honger' heb. En waar ik mij normaal altijd insmeerde met factor 0 om sneller bruin worden heb ik hier mijn eigen tube factor 30 waar ik mij getrouw mee insmeer ;)

Dus ja, zoals ik zei: veel is hier gewoon hetzelfde..maar toch net iets anders!

Hopelijk heb ik jullie met mijn nieuwe stuk(je) weer een iets beter beeld kunnen geven van mijn leven Down Under!
Thanks voor het lezen en laat vooral nog even een berichtje achter :)

Veel liefs en een knuffel,

Mex


  • 30 April 2014 - 08:53

    Lisette:

    :D leuk stuk meis!! Grappig om te lezen hoe je leventje daar is. Wie had ooit gedacht jij elke dag wakker rond 7/8 :D haha. Fijn dat je je draai gevonden hebt en dat het lukt bij de dag te leven. Geen zorgen voor de dag van morgen! Ook daar wordt voor jou gezorgd!
    Liefs

  • 30 April 2014 - 11:51

    Irene:

    Heey Mex! Erg leuk om te lezen hoe je het ervaart om daar te zijn, los van wat je allemaal doet. Fijn dat je steeds meer je draai begint te vinden en dat je een kerk hebt gevonden waar je naar toe kan :D Grappig trouwens dat ze daar ook naar een 'standaard' sterrenbeeld kijken. Wat lijken mensen toch allemaal veel op elkaar. Ik zie uit naar je volgende verhaal en foto's. Liefs Irene

  • 30 April 2014 - 13:04

    Berto:

    MexiePexie!
    Bij veranderingen eerst even doorbijten en dan de lol! Wat fijn voor je! Geniet ervan en tot skypes!

  • 30 April 2014 - 21:41

    Mam:

    Ha mex
    Wat een leuk vlot geschreven informatief verslag. Ik heb het met plezier gelezen en ben weer veel beter op de hoogte. Top

  • 01 Mei 2014 - 00:50

    Pap:

    Leuk om te lezen! Wie weet kunnen we zelf jouw ervaringen delen, life... Geniet het daar...Fijn ook van die kerk, samen geloven, wereldwijd...xx p

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Mex

Actief sinds 11 Maart 2014
Verslag gelezen: 333
Totaal aantal bezoekers 5934

Voorgaande reizen:

11 Maart 2014 - 31 December 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: